Priser

Alla priser på sidan är inklusive moms. För varor med momssatsen 0% har vinstmarginalbeskattning använts. Vi reserverar oss mot slutförsäljning och felaktiga priser/uppgifter på hemsidan.

Betalning

Vi tillämpar fyra betalningsalternativ – faktura, kortbetalning online, kontant/kort vid upphämtning samt förskott.

Faktura

Du kan få din beställning skickad mot faktura. Det kostar 20 kr att betala mot faktura.

Vi skickar endast beställningar mot faktura till din folkbokföringsadress. Kreditgräns är 2000 kr. Du måste vara över 18 år och får heller inte ha någon betalningsanmärkning. För att kontrollera detta gör vi en kreditupplysning. Vi förbehåller oss även rätten att neka beställningar mot faktura som innehåller högriskprodukter som varit föremål för bedrägerier och ovanligt många ärenden till inkasso/Kronofogden. Detta gäller t ex samlarkortspelet Pokémon.

Betalningsvillkor är 20 dagar från att vi skickar ditt paket. Förlängd betaltid kan ges till företag inom offentlig sektor, kontakta kundtjänst för mer information.

Betalningspåminnelser debiteras påminnelseavgift enligt lag med 60:-. Dessutom debiteras ränta med 8% per år. Kunder med förfallna fakturor kan nekas att göra nya köp innan de har blivit betalda.

Om du beställer en vara och sedan ej löser ut den debiteras du för fakturaavgiften samt fraktkostnaden tur och retur.

Kortbetalning online

Du kan betala direkt på internet med Visa eller Mastercard. När du väljer detta alternativ länkas du till Epays hemsida för att genomföra betalningen. Tänk på att du kan behöva din bankdosa, bankid eller motsvarande för att genomföra köpet.

Betala vid upphämtning

Du kan också välja att betala kontant eller med kort vid upphämtning. Upphämtning sker normalt i vår butik i Hägersten, och vi meddelar dig när ordern är komplett.

Förskott

När du lagt din order får du en totalsumma att betala samt ett ordernummer. Sätt in summan på vårt bankgiro 5841-7684 och ange ditt ordernummer som referens (meddelande, ej OCR). Normalt finns pengarna på vårt bankgiro dagen efter du satt in dem, och vi skickar din beställning snarast därefter.

Leverans med DHL

Om din beställning är komplett och betald (eller godkänd för faktura) så är vår ambition att skicka den snarast möjligt. Oftast skickas din order inom en vardag, men det kan ibland ta upp till 3 arbetsdagar.. Vi skickar de flesta försändelser med DHL servicepoint (se tidtabell, vårt postnummer är 126 53) och vissa mindre försändelser med Postnord. Paketet aviseras via SMS, så det är viktigt att vi har fått rätt mobilnummer av dig. I det fall paketutlämningen består av en automat så kommer du inte att få någon kod om telefonnumret är fel, och paketet går då inte att hämta ut. Detta resulterar i en dryg avgift från DHL för att ändra telefonnummer eller byta service point, vilken vi debiterar vida till dig. Avgifterna för DHLs olika korrigeringar varierar, men vi debiterar dig som kund 300kr oavsett vilken, vilket motsvarar vår genomsnittliga kostnad. Om du önskar leverans till en särskild servicepoint så kan du välja detta vid utcheckningen, och annars så skickas paketet till den som är närmast fågelvägen. Om servicepointen visar sig vara full vid leveranstillfället så förbehåller sig DHL att i stället lämna paketet på den näst närmaste servicepointen.

Leverans med Best

Hemleverans med Best beställd senast 10:00 på vardag skickas normalt samma dag. Paketen delas som regel ut nästkommande vardag, men vid hög belastning kan leveransen ta extra dagar. Om du som mottagare inte är hemma när Best kommer för att leverera så kan du komma att debiteras extra fraktavgifter för varje extra leveransförsök. Det går att be Best lämna paketet utanför dörren, och om du väljer detta alternativ så övergår ansvaret för varorna till dig så snart de lämnats utanför dörren. Observera att i samband med den senaste uppdatering från Best så kommer deras leveransområden i Dalarna (Falun, Borlänge, Gagnef, Leksand m.fl.) att upphöra.

Fraktavgift

Fraktkostnad 49kr tillkommer på alla paket till paketombud inom Sverige, och är fraktfria för leveranser över 1500kr. För hemleverans med Airmee är fraktkostnaden 69kr. För leveranser innehållandes skrymmande artiklar tillkommer 75kr. Företagspaket med utkörning till bemannad adress kostar 149kr. Fraktbolagen debiterar ofta extra vid oriktiga sändningsuppgifter såsom fel adress, postadress eller telefonnummer, och i de fall dessa extrakostnader beror på felaktiga uppgifter ifrån dig som kund så kommer de att efterdebiteras. 

För mer information om leverans till andra länder läs mer under "international orders". 

Avhämtning i butik

Det går även bra att hämta upp din beställning i vår butik i Örnsberg. Vi meddelar dig så fort din beställning är klar att hämtas. För öppettider se högerspalten på startsidan. Om du inte kan hämta din beställning inom en vecka från att du fått meddelande om att den är komplett så hör av dig, i annat fall återbördas din beställning till butikshyllorna när tiden gått ut. Förlängd liggtid på enstaka produkter är inga problem att ordna om man hör av sig, men rör det sig om populära varor för ett större belopp kan vi komma att be dig att förskottsbetala din order för att vi ska kunna hålla din order längre än en vecka.

Utlämning på mässa/konvent

När vi besöker konvent och mässor kan du normalt beställa varor för uthämtning på plats. De evenemang vi ska besöka finns i listan under fraktsättet.

Företagspaket

Företag kan välja företagspaket med utkörning. Observera att detta kräver en bemannad adress, och att DHL debiterar upp till 350kr extra för paket som inte kan köras ut för att mottagaradressen inte är bemannad, vilket vi i så fall debiterar dig som mottagare. 

Export

Vi säljer även varor på export. P.g.a. avtal med våra distributörer och tillverkare är dock inte hela sortimentet tillgängligt för export. Särskilda bestämmelser gäller dessutom för utländska återförsäljare och distributörer där vi istället hänvisar till att kontakta den lokala distributören.

Ångerrätt, öppet köp & bytesrätt

Distans- och hemförsäljningslagen

För varor som skickats gäller distans- och hemförsäljningslagen och ger dig som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Du kan inom denna tid skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaks. Före returen måste du kontakta oss via e-post (info@alphaspel.se) och få en bekräftelse. Du kan även använda konsumentverkets ångerblankett som du hittar här. Om varan har packats upp och använts så har vi rätt att göra ett prisavdrag för detta. Varorna måste emballeras minst likvärdigt såsom de skickades från oss. Observera att dessa regler ej gäller för varor som hämtats i vår butik.

Inom Sverige gäller att om paketet inte hämtas ut kommer transportören att returnera det till oss och debitera oss för kostnaden, vilken i genomsnitt kostar 265kr. Vi fakturerar därför en fast administrativ avgift på 300kr för outhämtade paket som kommer i retur till oss. Om ordern var betald i förskott så drar vi av denna summa innan mellanskillnaden återbetalas, medan om beställningen var per faktura och ännu inte var betald så kommer vi stället att separat fakturera denna kostnad. Var därför noga med att ange korrekt mailadress och mobilnummer för aviseringen, och följ gärna ditt paket via spårnings-länken vi skickar ut när paketet lämnas över till DHL.

Liggtiden hos ombud är normalt 14 dagar inom Sverige.

Digitala kopior

För digitala kopior på böcker där kund själv har valt att få en digital kopia utskickad via bits and mortar förverkar man sin ångerrätt och bytesrätt.

Varor köpta i butik

För varor som hämtats hos oss gäller en månads bytesrätt, dock ej för begagnade varor. Vi tillämpar inte öppet köp.

Begagnade varor

Begagnade varor i vårt sortiment säljes i befintligt skick enligt vad som framgår av beskrivningen. Ingen bytesrätt för begagnade varor.

Vett och etikett vid förbokning av varor

Vi erbjuder möjligheten att förboka och lägga undan varor som ska hämtas upp i butik, konvent vi besöker eller skickas med postorder. Möjligheten att förboka varor är en grundpelare i vår verksamhet för att på ett snabbt, effektivt och rättvist sätt fördela populära varor som riskerar att sälja slut. Förbokningen av varor är inte bindande och kan avbokas fram till att de blivit skickade eller hämtade. Vi har tyvärr under senare tid upplevt att förbokning av varor inte fungerar som det är tänkt och att vi allt oftare hamnar i situationer där populära spel är slut hos oss, trots att vi har flera spel som lagts undan och sedan aldrig hämtas ut. Förutom att kunder inte kan få tag på spelet de letar efter blir det dessutom en ökad arbetsbelastning för oss när vi måste plocka fram beställningar som sedan måste plockas tillbaka igen.

Förbokningsklausulen kommer att hjälpa oss att ha en dialog med kunder som i stor utsträckning förbokar varor utan att köpa dem eller avboka dem inom rimlig tid. Mer konkret betyder det att vi i vissa fall kan tvingas inskränka rätten till att förboka varor för kunder som i hög grad förbokar varor utan att köpa dem och inte heller bemödar sig att avboka dem inom rimlig tid. Vi har full förståelse för att man av olika skäl inte längre vill köpa den vara man först förbokade och att man ibland glömmer bort att höra av sig. I dagsläget hanterar den stora majoriteten av våra kunder förbokningar på det sätt vi hade tänkt oss så de flesta kunder berörs inte av detta.

Evenemangsbiljetter

För evenemangsbiljetter har vi fri avbokning fram till 24 timmar före evenemangsstart, därefter debiteras du hela eller delar av avgiften även om du inte kan delta. Eventuellt material som används i eventet och tillfaller spelarna ingår endast för de som varit med och spelat, och den som inte dök upp för att spela kommer inte kunna hämta ut spelmaterialet efteråt.

Returer

Om du har möjlighet att ta dig till butiken för eventuella returer så är det att föredra. Du som ska skicka tillbaks något till oss måste först kontakta oss för godkännande. Returer skickas till Hobbyisterna, Instrumentvägen 2, 126 53 Hägersten. Observera att returen måste ske med ett fraktsätt som innebär leverans till butiken. Om varan hamnar hos ett ombud och måste hämtas så har vi rätt att dra av 75kr. Om du vill ha en retursedel för DHL så kan vi bistå med en sådan mot självkostnadspris 100kr. Glöm inte att lägga i en lapp med ditt ordernummer, så att vi kan koppla returen till din beställning.

Skador & Reklamation

Fel vid leverans

Skulle du få en felleverarad vara eller om något saknas så kontakta oss så hjälper vi dig.

Defekta varor

Är varan du mottagit defekt uppskattar vi om du i första hand vänder dig direkt till tillverkaren. Så gott som alla tillverkare inom bräd- och figurspelsbranschen skickar kostnadsfritt ersättningsdelar direkt hem till dig om du anmäler ärendet till deras kundtjänst. Skulle felet mot förmodan inte bli avhjälpt eller om du själv inte vill ta kontakt direkt med tillverkaren så vänd dig i stället direkt till oss. Vid problem med produkter ifrån Games Workshop, Fantasy Flight Games och Wizkids ska du alltid vända dig direkt till oss. Om tillverkaren befinner sig utanför EU och du drabbas av en tullhanteringskostnad ifrån Postnord så ta en bild på kvittot och hör av dig till oss. En vara måste reklameras inom tre år från inköpstillfället.

Transportskador

Skador på emballaget skall anmälas direkt vid upphämtningen hos paketombudet. Upptäcker du skadan först efter att du hämtat ditt paket så kontakta oss så reklamerar vi ärendet hos transportören.

Produktbeskrivningar

Med över 60 000 olika varor i lager och ytterligare 10 000 i beställningssortimentet så jobbar vi löpande med att lägga upp och uppdatera text och bilder. Tyvärr finns det alltid en risk att en vara kan skilja sig från beskrivningen i text och bild. Är det något som är oklart eller om du särskilda önskemål om ett få en vara av en särskild upplaga kontakta oss innan köpet. Miniatyrer är normalt omålade och omonterade (begagnade dock enligt bild).

Personuppgifter

I samband med beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (info@alphaspel.se) via samma e-postadress som du har använt vid beställning och/eller kontoregistrering.

Övrigt

Du som beställer måste vara minst 18 år gammal eller ha målsmans tillstånd.

Denna hemsida använder cookies.

Ett av skandinaviens bredaste spelutbud med över 60.000 olika artiklar i lager

Fraktfritt inom Sverige från 1500kr (gäller ej skrymmande varor)

Spelrum med över 100 sittplatser och aktiviteter varje kväll

 Recensioner på Facebook:
 4,9 av 5
Följ oss på Facebook

Recensioner på Google:
 4,8 av 5
Läs våra recensioner