Allmänna köpvillkor
Bolaget som driver denna hemsida heter Hobbyisterna i Stockholm AB.
För att beställa hos oss måste du vara minst 18 år fyllda eller ha målsmans tillstånd.

Produktbeskrivningar
Med ett mycket stort antal varor i sortimentet så jobbar vi löpande med att lägga upp och uppdatera text och bilder. Tyvärr finns det alltid en risk att en vara kan skilja sig från beskrivningen i text och bild. Är det något som är oklart eller om du har särskilda önskemål om att få en vara av en särskild upplaga så kontakta oss innan köpet genomförs. Miniatyrer är normalt omålade och omonterade - begagnade dock enligt bild
Många produktbilder på modeller har den färdigbyggda (och vanligtvis målade) modellen på någon slags bas. Observera att den som ingår i förpackningen inte alltid är densamma som på bilden, och att det för Gundam-modeller och liknande som regel inte ingår någon bas alls, utan dessa köps separat.

Evenemangsbiljetter
För evenemangsbiljetter har vi fri avbokning fram till 24 timmar före evenemangsstart, därefter debiteras du hela eller delar av avgiften även om du inte kan delta. Eventuellt material som används i eventet och tillfaller spelarna ingår endast för de som varit med och spelat, och den som inte dök upp för att spela kommer inte kunna hämta ut spelmaterialet efteråt.

Vett och etikett vid förbokning av varor
Vi erbjuder möjligheten att förboka och lägga undan varor som ska hämtas upp i butik, på konvent vi besöker eller skickas med postorder. Möjligheten att förboka varor är en grundpelare i vår verksamhet för att på ett snabbt, effektivt och rättvist sätt fördela populära varor som riskerar att sälja slut. Förbokningen av varor är inte bindande och kan avbokas fram till att de blivit skickade eller hämtade. Upprepade avbokningar, framför allt av varor som redan har plockats, tar dock mycket extra tid i anspråk för oss och kan leda till att du som kund blir nekad att göra nya förbokningar.

Digitala kopior / Bits & Mortar 
För vissa böcker finns det möjlighet att även få en digital kopia, vilket dock förverkar möjligheten att byta eller ångra köpet. Om en digital kopia önskas så skriv ett meddelande i ordern att pdf önskas och att du blivit upplyst om att du därmed förverkar din ångerrätt.  

Priser
Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Hobbyisterna reserverar sig mot eventuellt felaktiga prisuppgifter på hemsidan och slutförsäljning av varor. För begagnade varor används förenklad vinstmarginalbeskattning.

Fraktavgift
Till paketombud inom Sverige: 59 kr (fraktfritt från 1000 kr)
Hemleverans med Best: 99 kr (39kr från 1000, fraktfritt från 2000 kr)
Företagspaket med utkörning till bemannad adress: 149 kr
Observera att DHL debiterar upp till 350 kr extra för paket som inte kan köras ut för att mottagaradressen inte är bemannad eller vid oriktiga sändningsuppgifter såsom fel adress, postadress eller telefonnummer, och att dessa extrakostnader kommer att efterdebiteras till dig.

Betalning 
Vi tillämpar fyra betalningsalternativ – faktura, kortbetalning online, kontant/kort vid upphämtning samt förskottsbetalning. 

Faktura
Avgiften för betalning mot faktura är 20 kr.
Vi skickar endast beställningar mot faktura till din folkbokföringsadress. Kreditgräns är 2000 kr. Du måste vara över 18 år och får heller inte ha någon betalningsanmärkning. För att kontrollera detta gör vi en kreditupplysning.
Betalningsvillkor är 20 dagar från att vi skickar ditt paket. Förlängd betaltid kan ges till företag inom offentlig sektor, kontakta vår kundtjänst för mer information. Observera att det finns varor som inte skickas mot faktura, vilket i förekommande fall syns i utcheckningsvyn.
Betalningspåminnelser debiteras påminnelseavgift enligt lag med 60:-. Dessutom debiteras ränta med 8% per år. Kunder med förfallna fakturor kan nekas att göra nya köp innan företaget har erhållit betalning för de tidigare förfallna fakturorna. 

Om du beställer en vara och sedan ej löser ut den kommer du att debiteras för fakturaavgiften samt fraktkostnaden tur och retur.

Kortbetalning online
Du kan betala direkt på internet med Visa eller Mastercard. När du väljer detta alternativ länkas du till Epays hemsida för att genomföra betalningen. Tänk på att du kan behöva din bankdosa, bankid eller motsvarande för att genomföra köpet.

Betala vid upphämtning
Du kan också välja att betala kontant eller med kort vid upphämtning. Upphämtning sker normalt i vår butik i Hägersten, och vi meddelar dig när ordern är tillgänglig.

Förskottsbetalning
När du lagt din order får du en totalsumma att betala samt ett ordernummer. Sätt in summan på vårt bankgiro 5841-7684 och ange ditt ordernummer som referens (meddelande, ej OCR). Normalt finns pengarna på vårt bankgiro dagen efter du satt in dem, och vi skickar din beställning snarast därefter.

Leverans

Leverans med DHL 
Om din beställning är komplett och betald (eller godkänd för faktura) så är vår ambition att skicka den snarast möjligt. Som regel skickas din order senast nästkommande arbetsdag och ankommer servicepointen dagen därefter. Observera dock att vi och ibland även transportören kan behöva några extra arbetsdagar när arbetsbelastningen är hög. Vi skickar de flesta försändelser med DHL servicepoint (se tidtabell, vårt postnummer är 126 53). För internationella försändelser används ibland andra transportörer.

Om du önskar leverans till en specifik servicepoint så kan du välja detta vid utcheckningen, och annars så skickas paketet till den som är närmast fågelvägen. Om servicepointen visar sig vara full vid leveranstillfället så förbehåller sig DHL att i stället lämna paketet på den näst närmaste servicepointen.

Paketet aviseras via SMS, så det är viktigt att du har registrerat rätt telefonnummer. I det fall paketutlämningen består av en automat så kommer du inte att få någon kod om telefonnumret är fel, och paketet går då inte att hämta ut. Detta resulterar i pålagda avgifter från DHL för att ändra telefonnummer eller byta service point, vilka vi debiterar vidare till dig om en kostnad på 300 kr.

Om paketet inte hämtas ut går det till slut (vanligtvis efter 7 dagar) i retur och Alphaspel debiteras då för den kostnaden. Vi tar debiterar därför dig en summa om 300kr för outhämtade paket som går i retur. Observera att ett outhämtat paket inte är samma sak som ett ångrat köp.

Leverans med Best
För vissa postnummer så går det att få hemleverans med Best. Observera att detta inte är en expressleverans (även om försändelser inom Stockholm ofta kommer fram samma dag) utan att utdelningstiden som regel är densamma som för DHL. Om du som mottagare inte är hemma när Best kommer för att leverera så kan du komma att debiteras extra fraktavgifter för varje extra leveransförsök. Det går att be Best lämna paketet utanför dörren, och om du väljer detta alternativ så övergår ansvaret för varorna till dig så snart de lämnats utanför dörren. 

Export
Vi säljer varor till export. P.g.a. avtal med våra distributörer och tillverkare är dock inte hela sortimentet tillgängligt för export. Särskilda bestämmelser gäller dessutom för utländska återförsäljare och distributörer där vi istället hänvisar till att kontakta den lokala distributören. För frågor om detta kan du kontakta vår kundtjänst.

Upphämtning hos oss
Det går även bra att hämta upp din beställning på Alphaspel i Örnsberg. Vi meddelar dig så fort din beställning är klar att hämtas. För öppettider se högerspalten på startsidan https://alphaspel.se/butiken/. Om du inte kan hämta din beställning inom en vecka från att du fått meddelande om att den är komplett så hör av dig, i annat fall återbördas din beställning till butikshyllorna när tiden gått ut.

Avhämtning på mässa/konvent
När vi besöker konvent och mässor kan du normalt beställa varor för avhämtning på plats. De evenemang vi ska besöka finns i listan under fraktsättet. Observera att denna typ av avhämtning alltid har en deadline för när du senast måste ha lagt din beställning för att den ska hinna komma med till mässan/konventet.


Returer, ångerrätt, öppet köp och bytesrätt

Vi tillämpar 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen, vilken ger dig som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan.
Även i Alphaspels butik gäller 14 dagars öppet köp undantaget presentkort, begagnade artiklar, samlarkort och artiklar med ett okänt innehåll, såsom samlarkortsboosters och mystery boxes. Observera att du måste kunna uppvisa kvitto på ditt köp.
För varor som inte är i nyskick förbehåller vi oss att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen. Observera att artiklar med innehåll av slumpmässig karaktär har en dramatisk värdeminskning så snart de är öppnade.

Observera att för böcker där du valt att även få en digital kopia så är ångerrätten förverkad
Efter de 14 dagarnas ångerrätt så har bytesrätt i ytterligare 14 dagar, med i övrigt samma regler som för ångerrätten.

För produkter köpta fram till 31/12 2024 så erbjuder vi förlängd bytesrätt fram till 31/1-2025.

Före en retur som ska skickas till oss så behöver du först kontakta oss via e-post och få en bekräftelse. Du kan (men behöver inte) använda konsumentverkets ångerblankett som du hittar på https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Om möjlighet finns att ta dig till Alphaspel i Örnsberg för att lämna in varan så går det alldeles utmärkt.
Om du vill ha en retursedel för DHL så kan vi bistå med en sådan mot självkostnadspris på 100kr. Varorna måste emballeras minst likvärdigt såsom de skickades från oss. Returer skickas sedan till Hobbyisterna, Instrumentvägen 2, 126 53 Hägersten. Observera att returen måste ske med ett fraktsätt som innebär leverans till butiken. Om varan hamnar hos ett ombud och måste hämtas så har vi rätt att dra av 75kr. Glöm inte att lägga i en lapp med ditt ordernummer, så att vi kan koppla returen till din beställning.
Liggtiden för paket hos ombud är normalt 7 dagar inom Sverige innan paketet går i retur till oss. Observera att ett outhämtat paket inte är samma sak som ett ångrat köp och att vi därför debiterar 300kr för outhämtade paket som går i retur. 


Skador & Reklamation


Fel vid leverans
Skulle du få en fellevererad vara eller om något saknas så kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Defekta varor
Är varan du mottagit defekt eller inkomplett uppskattar vi om du i första hand vänder dig direkt till tillverkaren. Många tillverkare inom vår bransch skickar kostnadsfritt ersättningsdelar direkt hem till dig om du anmäler ärendet till deras kundtjänst. Skulle felet mot förmodan inte bli avhjälpt eller om du själv inte vill ta kontakt direkt med tillverkaren så vänd dig i stället till oss. Vid problem med produkter från Games Workshop, Fantasy Flight Games och Wizkids ska du alltid vända dig direkt till oss. Om tillverkaren befinner sig utanför EU och du drabbas av en tullhanteringskostnad ifrån Postnord så ta en bild på kvittot och hör av dig till oss.

En reklamation måste göras inom tre år från inköpstillfället.

Transportskador
Skador på emballaget skall anmälas direkt vid upphämtningen hos paketombudet. Upptäcker du skadan först efter att du hämtat ditt paket så kontakta oss så reklamerar vi ärendet hos transportören.

Personuppgifter
I samband med beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få del av den information som vi har registrerat på dig och även begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundtjänst via samma e-postadress som du har använt vid beställning och/eller kontoregistrering.

Denna sida använder cookies.

Ett av skandinaviens bredaste spelutbud med över 60.000 olika artiklar i lager

Fraktfritt inom Sverige från 1000kr

Spelrum med över 100 sittplatser och aktiviteter varje kväll

 Recensioner på Facebook:
 4,9 av 5
Följ oss på Facebook

Recensioner på Google:
 4,8 av 5
Läs våra recensioner